Hantverk som en gång använts som en gröda duster och hade varit

Sjöflygan som kraschade i Hawkesbury River på nyårsafton, dödade sex personer, har återhämtats i vad polisen beskriver som en ‘komplex operation’.

Huvuddelen av den 55 år gamla Haviland DHC 2 Beaver, inklusive motorn, propellern, flottorna och svansen, lyfts ut ur vattnet och sänktes på en pråm i Jerusalem Bay.

Detective Superintendent Mark Hutchings sa vid att ha sett vraket det var uppenbart att flygplanet hade slagit vattnet med betydande påverkan på grund av den allvarliga skada som orsakats.

Den australiensiska transportsäkerhetsbyråns (ATSB) verkställande direktör Nat Nagy sade under nästa månad att en rapport om fakta kring olyckan skulle sammanställas.

‘Sedan under de närmaste 12 månaderna kommer vi att slutföra en rapport. För att få reda på exakt vad som gick fel med målet att förbättra säkerheten och förebygga en olycka som det här händer igen’, sa han.

Tidigare upptäcktes det i en rapport från ATSB att hantverket ‘förstördes’ i en dödlig olycka för 20 år sedan.

Flygplanet var en gång en växtdamm som var involverad i en allvarlig krasch nära Armidale i november 1996 och dödade piloten.

Undersökare kunde inte ta reda på vad som orsakade kraschen, men sa att det var sannolikt att flygplanet stalled och piloten inte kunde återfå kontrollen innan den slog marken.

Den 55 år gamla de Haviland DHC 2 Beaver, som gjorde en höger vänd omedelbart före kraschen in i floden norr om Sydney, hade bara nyligen fått sin motor ombyggd.

Det byggdes i Kanada 1963 och köpte av Sydney Seaplanes 2006.

ATSB undersöker fortfarande vad som hände i de sista ögonblicken i Hawkesbury River-kraschen men sa att det inte fanns några tecken på några systemproblem med planet.

Familjen tackar vittnen som försökte hjälpa till med att leda brittiska vd Richard Cousins, hans två söner, hans fiancee och hennes 11-åriga dotter dog när planet, som återvände från en exklusiv restaurang, dök in Viktminskning Tabletter i floden.

Bröderna till kusinerna, Simon och Andrew Cousins, har just anlänt till Australien och på torsdagen utfärdat sitt första Gå Ner I Vikt På En Vecka uttalande sedan olyckan.

‘Vi är lyckliga och tacksamma för utmattning av kärlek och stöd vi har fått från hela världen’, sa de.

‘Vi är djupt rörda av hyllning till Richard, William, Edward, Emma och Heather i media och hela samhället.’

Bröderna sa att de var tacksamma för Sydney Water Police och vittnen till katastrofen som hjälpte på platsen.

‘Vi är också tacksamma för det enorma stödet från Compass Group, Richards arbetsgivare, Storbritanniens generalkonsulat i Sydney och alla i Australien som har uttryckt sin medkänsla.

‘På uppdrag av våra utökade familjer tackar vi oss för att Gå Ner ett Kilo I Veckan vi kan svika privat under denna svåra tid och respektera vårt beslut att inte delta i några mediaintervjuer.’

Plane 13 meter deepDivers används ytanslutningsslangar för luft och kommunikation med båt ovanför och uppblåsbara lyftväskor användes för att höja planet till ytan.

Det beräknades vara 13 meter under ytan.

Som en del av sina undersökningar om planering av planet, undersöker ATSB information från mobiltelefoner och kameror som kan ha varit ombord, liksom alla visioner som vittnen kan tillhandahålla.

Om eventuella fel i planet blir uppenbara, meddelar ATSB omedelbart operatörer men det finns inga bevis för att det finns några större problem.

Presidiet har avböjt att säga att kraschen berodde på en nosedive och samlar fortfarande information om vad som hände stunder före påverkan.